Hledáte výzvu? Zkuste řízení na Srí Lance…

Procestováno 09/2018

Neměla jsem na vybranou a řízení (pro mě) po "špatné" straně silnice s volantem na "špatné" straně vozidla jsem musela podstoupit já sama. Na nehodu to vypadalo jen asi šestkrát z toho jednou hrozilo zřícení ze strmých strání čajových plantáží, ale jinak řízení na Srí Lance představuje vcelku bezpečnou formu objevování a poznávání...

Jak se lze po Cejlonu dopravovat?

Jednotlivé druhy přemisťování jsou rozděleny dle rychlosti (respektive pomalosti)...

Jakmile neoplýváte rozsáhlou časovou dotací pro svou dovolenou, auto představuje tu nejrychlejší variantu přepravování (lze jet až 80 km/hodinu! ale většinou očekávejte tak 40 - 50 km/hodinu). Osvědčila se nám půjčovna Malkey - vyzvedli nás na letišti a poslední den dovezli do hotelu. Ceny jsou také příznivé - viz článek Asie levně? Srí Lanka v číslech (již brzy).

Pokud nechcete řídit sami (což je ale samo o sobě dobrodružstvím), tak se hojně setkáte s nabídkou auta s řidičem a vyjde vás to celkem draho. Jedni z cestovatelů, na které jsme narazili, zaplatili za úsek z Kandy do Ella (140 km) necelých 1800 Kč - což je 30% našich celkových výdajů za celé naše cestování (přes 1000 km).

O něco pomalejší je skútr - nevýhodu oproti autu představuje zejména nižší postavení v silniční hierarchii, kde vládnou autobusové kolosy...

...dále pak čelit změnám počasí na skútru je velkou výzvou - v září není neobvyklé, že přijde přívalový déšť, ve kterém není možné ani jít, natož řídit jednostopé vozidlo.

Oproti tomu se může zdát výhodné půjčit si tuktuk, do kterého moc neprší...Avšak tam vás omezuje stále ta nižší rychlost...a co shledávám opravdu limitující je fakt, že z tuktuku vidíte velmi omezeně a jak se snažíte načuhovat z útrob vozítka, tak za chvilku váš krk připomíná krk supa.

Dále můžete využít superpomalý vlak (ale i to musí být zážitek) nebo autobus.

No a pokud máte na objevování tak rok, zvolit lze pěší túru s případným stopem...

A jaké to tedy je řídit na Srí Lance?

Záleží na oblasti - okolo Kolomba se připravte na více agresivní a méně zdvořilé manévry od ostatních účastníků provozu. Všude ale platí pravidlo brzda - plyn. Předjíždí se všude i na nepřehledných úsecích. Stane se, že začnete předjíždět a někdo za vámi začne navíc předjíždět vás a v protisměru se řítí tuktuk. Vše lze ale nějak ustát a dobrzdit, přeci jen se pohybujete kolem 40 km/h. Nehodu jsme viděli pouze jednu, a to jen lehké ťuknutí. Pravdou je, že několikrát jsem musela prostě zastavit, když už jsem neviděla východisko. Ženu za volantem téměř nepotkáte. Cizince také spíše zřídka, ale tím bych se nenechala odradit.

Nejvyhrocenějším zážitkem se stalo sjíždění po silničce z Lipton´s seat, kde bylo uměním vůbec se udržet na tak úzké uličce a i přesto tam potkáte autobus!!! K tomu si představte mlhu takovou, že váš spolucestující musí jít asi metr před autem a ukazovat vám kde se asi nachází silnice a do toho potkáte kolos jménem autobus. Doposud nechápu, jak jsme to vymanévrovali, a že jsme se nikam nezřítili...

Po řízení na Srí Lance mohu prohlásit, že se mi obecně posunuli hranice toho, kudy je možné projet a kam všude se auta dokáží vejít. I zdánlivě nemožné se stává možným!